al contingut a la navegació Informació de contacte

La consellera Paneque defensa el PLATER com a eina clau per ordenar les energies renovables als municipis

DIVENDRES 22 MAIG 2026

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha defensat al Parlament de Catalunya que el Pla territorial sectorial per a la generació elèctrica eòlica i fotovoltaica, les seves línies d'evacuació i els seus elements d'emmagatzematge (PLATER) és "l'eina que permetrà als ajuntaments ordenar i limitar la implantació d'energies renovables". La consellera ha recordat que, a dia d'avui, la majoria de municipis no disposen de cap planejament propi que reguli aquestes instal·lacions, una mancança que el pla —ara en fase d'informació pública— vol resoldre.

El document s'ha elaborat creuant 141 capes amb criteris tècnics objectius que identifiquen on no es poden instal·lar energies renovables, on sí que se n'hi poden instal·lar i quines són les zones òptimes. Tot i això, Paneque ha posat l'accent en "la capa 142, que és la més important, que és que els ajuntaments defineixin quines àrees dels seus municipis són les més adequades, seguint els criteris generals". Per facilitar aquesta tasca, ha posat a disposició del món local els equips tècnics del Departament i les Oficines Comarcals de Transició Energètica.

La consellera ha reclamat als ens locals una visió de conjunt i ha advertit que "un país no es descarbonitza amb 947 autosuficiències municipals: la mirada ha de ser global; hi ha d'haver solidaritat interterritorial i també un retorn als municipis productors". Així mateix, ha volgut deixar clar que el PLATER "no implicarà cap canvi de titularitat del sol, ni facilitarà les expropiacions, ni servirà per agilitar la implantació de macroprojectes", i ha recordat que la normativa vigent ja dona prioritat als projectes de fins a 5 MW. En aquest context, ha alertat que una moratòria a les renovables obligaria a mantenir l'energia nuclear, seguir depenent del gas i augmentar les importacions d'electricitat, i ha conclòs que "l'endarreriment en el desplegament de les energies renovables no és compatible amb l'actual situació d'emergència climàtica".

Aquesta actuació de comunicació forma part de les activitats que desenvolupa l'Oficina de Transició Energètica en el marc de la Convocatòria d’ajuts per al desenvolupament de la tercera fase del treball de les oficines comarcals d'impuls de la transició energètica de Catalunya, amb el suport de l'Institut Català d'Energia.